maandag 30 januari 2012

Ringslang

Tijdens het monitoren voor de stichting RAVON zag ik in het voorjaar aan de kant van de vijver een schitterend plaatje nl. twee ringslangen een vrouwtje en mannetje
De ringslang is hier in veel streken het enige reptiel, de slang is ongevaarlijk en niet giftig voor de mens.Het is een schuwe rustige soort die zelfs bij directe bedreiging maar zelden bijt, het is de grootste slang in Nederland en kan een lengte bereiken tot 1 meter 40.
Het is een water gebonden slang. Hij heeft ronde pupillen en twee duidelijke gele en zwarte vlekken achter de kop.
Ringslangen leggen hun 20 tot 30 eieren in compost, blad hopen en in mestvaalten.
Op het menu staan voornamelijk kikkers en het is een mooi gezicht hoe sierlijk de slang zich in het water beweegt.
Dit koppeltje zijn man en vrouw, de grootste de vrouw en de bruinkleurige het mannetje.


Hier zijn ze dus op zoek naar.


Vrolijke groetjes Renée




3 opmerkingen:

  1. Het is altijd fascinerend om te zien en blijf dan ook wel kijken, een beetje eng vind ik ze wel. Prachtig die foto's.

    Lieve warme groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Reneé, dank je wel dat je mijn site hebt bezocht, werd dus nieuwsgierig,en kwam deze site tegen, wat een schitterende foto´s, heb meteen mijn man erbij geroepen, en die heeft ook zitten genieten,
    Zet je meteen bij mij op de lijst, zodat we nog vaak langs kunnen komen

    groetjes Joke uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn Johanna dat je mijn kikker site leuk vindt. Nu is alles in diepe rust maar begin maart, worden de eerst kiks weer wakker.
      Zie je graag weer terug en vrolijke groetjes Renée

      Verwijderen