vrijdag 11 november 2011

Nog 1 kikkervisje te zien in mijn vijver.



11 november en ik zag vandaag nog 1 kikkervisje in de vijver. Er zijn kikkervisjes die in de vijver overwinteren en het volgend voorjaar zich ontwikkelen, maar deze heeft al pootjes dus ik vrees het ergste. Het kikkervisje zwemt nog rond en ik hoop maar dat dit goed gaat.


Nu bijna alle kikker in winterslaap zijn kan ik vertellen, wat ik zoal gezien heb tijdens mijn monitoren voor de stichting RAVON. Op een dag liep ik bij de vijver die ik monitor  het achterland in en daar lag midden in het veld een ree jong. Mijn camera heb ik altijd stand-by dus kon ik snel een plaatje schieten en ben weer heel stil weggegaan.


 Vaak zit ik uren bij de vijvers waar van alles is te beleven. Veel libelle heb ik zien uitkomen vooral aan de kant van de vijver waar veel riet groeit  heb ik er wel 25 gezien. Het hangt er ook vol lege larve hulzen.





 

Levenscyclus en gedrag

De ontwikkeling van de libel verloopt vanaf eitje via larve tot volwassen insect met vleugels. Libellen ondergaan via een serie van negen tot zestien vervellingen een ,onvolledige gedaante verwisseling, niet een volledige metamorfose zoals vlinders, hoewel de verschillen tussen de laatste larvale fase en het volwassen insect zeer aanzienlijk zijn. In warmere streken verloopt de ontwikkeling van larve tot imago sneller. (Bij een onvolledige gedaantewisseling worden de onvolwassen dieren meestal 'nimfen' genoemd, bij libellen is echter 'larf' of 'larve' de in zwang zijnde term.)
De levensduur van volwassen libellen bedraagt bij de meeste soorten gemiddeld ongeveer zes tot acht weken. Bepaalde soorten leven echter niet langer dan 2 weken. Het langst leven in Midden-Europa de Winterlibellen ('Sympecma'), die in het volwassen stadium overwinteren en daardoor 10 tot 11 maanden oud worden. Daarvan zijn ze ongeveer 4 tot 6 maanden actief.

Soms komen ze gewoon even op je vinger zitten. Zo kan ik uren bij de vijvers doorbrengen.


Als slot nog iets wat ik vond vorige week zondag. Het is een schimmel maar van wat, ik weet het niet maar vind het wel heel mooi.


 Tot de volgende keer en vrolijke groetjes frog.













 

3 opmerkingen:

  1. Misschien wilde dit kikkervisje wel mee doen met Sint Maarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi blog, prachtige foto's
    knuffs, vero

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment en ik zal er weer gauw het een en ander opzetten.

      Vrolijke groetjes Renée

      Verwijderen