donderdag 23 februari 2012

Dagje struinen.


Nadat ik gisteren twee bruine kikkers had gespot kriebelde het weer en ben ik een dagje de bossen ingedoken.
Omdat ik met monitoren twee nieuwe vijver erbij neem, leek het me wel tof om eens te kijken of daar al kruipend spul wakker was.


De eerste nieuwe vijver die ik ga monitoren lag nog in diepe rust maar er waren wel verse zwijnen sporen te zien in het leem en er zwommen twee wilde eenden.


Ik vond nog een plukje haar van een zwijn en net als katten hebben ze ook wel eens last van haar in hun ontlasting. Deze was echt wel in de rui.



De tweede vijver was net zo, rust en geen beweging te zien.


In dit gebied lopen wel Schotse hooglanders en gelukkig "lijken" ze niet op koeien.


Bij de vijver vond ik nog iets aparts. Eerst dacht ik aan sterren snot ook wel heksensnot genoemd. Dit is een geleiachtige substantie die men vanaf het voorjaar in de natuur kan aantreffen. De gelatine achtige brei ontstaat wanneer een reiger of
een marterachtige een zwangere kikker verorbert. In de maag van de reiger zwellen de hydrofiele ei-omhulsels op, waarna de substantie wordt uit gebraakt.
Omdat er nog geen zwangere kikkers zijn denk ik dat het een vergane kikker is. Hier horen jullie meer van.


Thuis gekomen ben ik ook even bij mijn vijver gaan kijken en ja hoor Hij is er weer, mijn groene bastaard heeft de winter overleefd. Hij is nog niet op kleur en ziet er nog een beetje grijzig uit maar gelukkig niet al te mager.


Vrolijke groetjes Renée





2 opmerkingen:

  1. Prachtig dat de groene bastaard de winter heeft overleefd.

    En mooi om het verhaal van boven te lezen.

    Warme groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo gauw het mei is, dan gaat Angus altijd opzoek naar spon, om te kijken of hij dingen redden, we hebben, toen we in Schotland woonden in onze ton toen heel wat kikkertjes gered, minder leuk als ze eruit kwamen, want ze vlogen echt over al heen, maar door dit zijn er veel kikkers uit een plas gered, en dat Angus hier ook

    We hebben al jaren een knoekel van een pas in onze tuin, eerst was het schrikken, nu hoort hij er gewoon bij

    we kijken uit naar het voorjaar, maar we zullen moet wachten tot mei, Juni

    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen